
Samenwerkingsverband Mondial Movers, al 35 jaar “een vuist maken met een hart”
In een maatschappij waarin schaalvergroting en efficiëntie vaak ten koste gaan van persoonlijk contact, laat Mondial Movers al 35 jaar zien dat het anders kan. Het samenwerkingsverband van familiebedrijven combineert landelijke slagkracht met lokaal vakmanschap. Directeur Marcel de Waal vertelt over de oorsprong, de groei en de ziel van deze bijzondere organisatie.
“Het begon eigenlijk met een gevoel van onrust,” vertelt Marcel. “De verhuisbranche was aan het veranderen. Grote opdrachtgevers vroegen om landelijke dekking, terwijl de meeste verhuisbedrijven lokaal en zelfstandig opereerden. Mijn voorganger Hans Haverkort verwoordde het perfect in een brief uit juni 1990: ‘De ontwikkelingen in de verhuiswereld hebben het bloed sneller doen stromen om een landelijke samenwerking aan te gaan.’ Dat was het startschot.”
De eerste gesprekken vonden plaats aan keukentafels en in kleine kantoren. “Zeven familiebedrijven, allemaal met hun eigen gewoontes en trots. Het leek soms op een familieberaad: veel meningen, maar ook veel respect. We wisten dat we elkaar nodig hadden.”
Wat was de grootste uitdaging in die beginjaren?
“Vertrouwen opbouwen,” zegt Marcel zonder aarzelen. “Deze bedrijven waren gewend om alles zelf te doen. Plotseling moesten ze informatie delen, afspraken maken en samen beslissingen nemen. Dat ging niet vanzelf. Maar iedereen voelde dat dit groter was dan het eigen bedrijf. Dat gaf energie.” Een moment dat hem is bijgebleven, is de eerste gezamenlijke opdracht: “We kregen een grote verhuizing van een zorginstelling. Geen van ons had dat alleen gekund. Toen we het samen uitvoerden en de klant dolenthousiast was, wisten we: dit werkt.”
Wat betekent het samenwerkingsverband nu voor de aangesloten bedrijven?
“Aangesloten bedrijven profiteren van gezamenlijke certificeringen zoals ISO, GroenGedaan en PSO, benchmarkingtools, opleidingen zoals Zorgverhuizer, collectieve marketing en ondersteuning bij automatisering en digitalisering. Daarnaast is er ruimte voor onderlinge inspiratie: bedrijven leren van elkaars aanpak, successen én fouten. Het is echt een familie geworden,” zegt Marcel met een glimlach.
“We zijn inmiddels met zeventien bedrijven. Natuurlijk is het fijn dat we samen grote opdrachten binnenhalen, maar het gaat verder dan dat. We delen kennis, helpen elkaar bij problemen en vieren onze successen samen.” Hij noemt een voorbeeld van een aandeelhouder die plotseling zonder planner zat: “Binnen een dag sprongen collega’s van andere vestigingen bij. Dat is de kracht van onze club. We zijn geen concurrenten, maar collega’s.”

In 2020 werd de Mondial Movers Foundation opgericht. Hoe kwam dat tot stand?
“Tijdens een jaarvergadering in 2019 vertelde een van de directeuren dat zijn team een verhuizing had gedaan voor een vrouw die uit een geweldssituatie kwam. Ze hadden het gratis gedaan, met tranen in de ogen. Dat verhaal raakte iedereen. Toen dachten we: dit doen we allemaal, maar niemand weet het van elkaar. Wat als we dat bundelen?”
De Foundation werd in maart 2020 opgericht. Sindsdien zijn er tientallen projecten ondersteund, van het verhuizen van ouderen tot het doneren van meubilair aan scholen. “Het mooiste is dat medewerkers er trots op zijn. Ze voelen dat hun werk ertoe doet.”
Duurzaamheid is een belangrijk thema. Hoe vertaalt zich dat in de praktijk?
“We hebben inmiddels meer dan 75 elektrische voertuigen rijden,” zegt Marcel trots. “En we gebruiken biobrandstoffen zoals HVO100. Maar duurzaamheid zit ook in kleine dingen: herbruikbare verhuisdozen, circulair meubilair en energiezuinige panden.” Hij geeft toe dat het niet altijd makkelijk is. “Sommige subsidies zijn ingewikkeld en de administratie is soms een struikelblok. Maar we helpen elkaar. En we blijven leren.”
Jullie schrijven vaak gezamenlijk in op aanbestedingen. Hoe zorg je dat het lokale karakter behouden blijft?
“Dat is een van onze kernwaarden,” zegt Marcel. “De klant heeft altijd contact met het lokale verhuisbedrijf. Die kent de buurt, spreekt de taal en weet wat er speelt. Achter de schermen zorgen wij voor coördinatie, planning en rapportage. Zo combineren we het beste van twee werelden.” Hij herinnert zich een grote opdracht voor een ministerie: “De klant was verbaasd dat alles zo soepel liep, terwijl er meerdere bedrijven bij betrokken waren. Dat is precies wat we willen: landelijke kwaliteit met een lokaal gezicht.”
Als je terugkijkt op 35 jaar, welke momenten springen er voor jou uit?
“De eerste Europese aanbesteding die we wonnen, dat was een mijlpaal. We stonden letterlijk te juichen op kantoor. De introductie van onze eerste elektrische verhuiswagen in 2011 was ook bijzonder – we waren de eerste in Nederland. En de opleiding Zorgverhuizer raakt me persoonlijk. We trainen mensen om met aandacht en respect te verhuizen, vooral bij kwetsbare doelgroepen. Dat is waar we voor staan.”
Wat zijn de belangrijkste trends voor de komende jaren?
“Duurzaamheid blijft belangrijk, net als digitalisering. Klanten willen realtime inzicht in hun verhuizing. Daar spelen we op in met ons platform MoMOVE. Sociaal ondernemen wordt ook steeds belangrijker. Opdrachtgevers willen weten wat je teruggeeft aan de samenleving. Met onze Foundation en ESG-rapportages lopen we daarin voorop.”
Wat maakt Mondial Movers uniek?
“Wij zijn een netwerk van familiebedrijven. Geen anonieme keten, maar mensen met hart voor hun vak. We denken in generaties, niet in kwartaalcijfers. En we combineren commercieel succes met maatschappelijke betrokkenheid. Dat is zeldzaam.”
Tot slot: als je één wens mocht doen voor de toekomst, wat zou dat zijn?
“Dat we blijven wie we zijn. Dat we blijven groeien, maar nooit vergeten waar we vandaan komen. En dat we blijven samenwerken met respect, warmte en een open blik. Zoals een van onze oprichters ooit zei: ‘Een vuist maken in verhuizend Nederland, met een hart.’”
Bron: vakblad Verhuizen 2025-3
MEER NIEUWS